dinsdag 10 januari 2012

Toevoeging aan het blog van Arjanne

Dit wil ik nog graag aan mijn blog toevoegen:

Beeldaspect

Ik laat het beeldaspect vorm in mijn lesontwerp naar voren komen.

Snelle werkers en opruimen

Voor de snelle werkers maak ik een extra opdracht.

Ik wil de leerlingen laten weten dat ze gaan opruimen, tien minuten van tevoren.

Fasen

Op de volgende manier komen de volgende fasen van een beeldende vorming les in een les van mij naar voren:

Kennen: De leerlingen leren over verschillende lichaamsverhoudingen.
Herkennen: De leerlingen herkennen dat iedereen uit de klas dezelfde lichaamsverhoudingen heeft.
Toepassen: De leerlingen passen lichaamsverhoudingen toe in het eigen werk.

Afronding van de les

Ook wil ik een nabeschouwing inbouwen, zodat de leerlingen de opgedane kennis en ervaring beter kunnen onthouden. Ik wil de werkstukken bespreken in kleine groepen (twee tot drie leerlingen). Ik geef mijn doelen dan aan de leerlingen. De leerlingen brengen dan naar aanleiding van die doelen feedback uit op het werk van leerlingen. Ook vertelt iedere leerling hier iets in van zijn of haar werkproces. Ik wil hier de leerlingen wel bij vermelden dat ze elkaars werk met respect moeten behandelen.

Vervolgens wordt er per groepje een presentatie gedaan over een werkstuk en wordt feedback van de leerlingen van het groepje kenbaar gemaakt over dit werkstuk, in relatie met de doelen die ik voor de les opgesteld had.

Pas daarna pas ik mijn eigen evaluatie toe.

Doordat de leerlingen elkaars werk bekijken, komen ze erachter dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn voor het beeldend probleem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten