dinsdag 10 januari 2012

Procesfasenmodel

Hieronder is te lezen hoe het procesfasen model is toegepast.

Lesopbouw
Lesmodel: Procesfasenmodel BV

Voorbereiding
Context
De lln. werken rondom het thema kerst/winter. Om goed bij de context en de belevingswereld aan te sluiten is het goed om rond dit thema een tekenopdracht te bedenken.

De lln. hebben al eerder een tekening gemaakt. Hiernaar heb ik gekeken en verschillende doelen voor een volgende les vastgesteld

Basisplan
De doelen die de lln. moesten halen waren per lln. verschillend. Dit omdat er verschillende niveaus in de groep zijn.
De doelen die de lln. moesten halen waren:
• Gebruik van realistische kleuren
• Echte voorwerpen tekenen (kerstboom + ballen)
• Echte mensen tekenen (hierbij letten op buik, armen, benen, handen, voeten, haren, ogen, mond, neus, oren)
• Gebruik van/Ervaring op doen met ander tekenmateriaal

Oriƫntatie
Introduceren
Ik breng een probleem in. Ik wil de kerstboom gaan versieren, maar ik weet niet goed hoe dat moet. Ik vraag aan de lln. hoe zij dat doen.

Informeren
Ik vraag aan de lln. welke voorwerpen er nodig zijn voor het versieren van een kerstboom. Ik maak hierbij gebruik van de kerstboom die in de klas staat. De lln. kunnen zo de verschillende voorwerpen benoemen en aanwijzen.

Instrueren
Ik leg uit wat de bedoeling is. De lln. gaan zichzelf bij de door hun mooist versierde kerstboom tekenen. De lln. tekenen zichzelf en hun versierde kerstboom. De lln. moeten hierbij erop letten dat ze echte mensen tekenen met armen, benen, handen, voeten, e.d.). Ook letten ze hierbij op de realistische kleuren. (bijv.: een kerstboom is niet geel, maar groen.)

Uitvoering
Observeren
Als de lln. aan de slag gaan, ga ik bij de lln. zitten die het moeilijk vinden om te beginnen. Ik herhaal de opdracht voor deze lln. nog een keer. Ondertussen kijk ik rond bij de andere lln. hoe zij aan het tekenen zijn. Daarna gaan ook deze lln. aan de slag.

Begeleiden
Ik loop rond bij alle lln. om complimenten en feedback te geven aan de lln. Hierbij let ik weer op de doelen. Door vragen te stellen aan de lln. hoe ze het ook al weer moesten doen, komen de lln. er zelf achter of ze het goed hebben gedaan en wat ze evt. nog moeten veranderen.

Afronden
Als de lln. klaar zijn, laten ze hun tekening aan mij zien en daarna mogen ze gaan spelen. De krijtjes hoeven nog niet opgeruimd te worden omdat ze samen gedeeld hebben. Als iedereen klaar is, wordt er gezamenlijk opgeruimd.

Nabeschouwing
Nabespreken/Beoordelen
Ik bespreek met de lln. de gemaakte tekeningen. Ik vraag aan de lln. of ze tevreden zijn met de tekening. Ik vraag aan ze wat ze het beste vinden aan hun tekening en waarom. Ook stel ik vragen over de verschillende doelstellingen die de lln. hadden. Door deze vragen te stellen kunnen de lln. zelf vertellen of dat gelukt is bij hun tekening of niet.

Presenteren
De tekeningen worden in de klas opgehangen, zodat de lln. nog eens terug kunnen kijken wat ze getekend hebben en hoe ze dat gedaan hebben. Ook kunnen de lln. op deze manier trots zijn op wat ze gemaakt hebben. Ze kunnen het aan iedereen laten zien.

Evaluatie
Evalueren
De verschillende fases zijn goed doorlopen. De lln. waren betrokken bij de les door de probleemstelling. Ze gingen enthousiast aan de slag en hebben al doelen behaald.

Reflecteren
Bij de volgende vervolgopdrachten moet nog specifieker naar de mensfiguren gekeken worden, zodat deze nog gedetailleerder getekend kunnen worden. Ook moet er nog meer gelet worden op het kleurgebruik, zodat de realistische kleuren meer gebruikt worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten